Reedice učebního textu, úspěšně využívaného již víc než tři desetiletí
Proč může mít herecké školení širší výchovný smysl a může být prospěšné i těm jeho účastníkům, kteří se herectví nakonec věnovat nebudou? Příslušné předpoklady hereckého projevu představují totiž jisté aspekty osobnosti a jejího vztahu ke světu a jejich pěstování se proto může stát vhodným prostředkem kultivace osobnosti ve smyslu tvůrčího přístupu člověka ke skutečnosti i k sobě samému.
„[…] Hraním v životě se rozumí vystupování v nějaké sociální či individuální roli: člověk v tomto případě organizuje své chování tak, aby vyhověl nárokům spojeným s určitým postavením či funkcí; tedy s určitou apriorní představou. Příslušné chování musí mít určitou formu takové představě odpovídající a vlastní lidská osobnost se v této roli projevuje jen do té míry, do jaké vyhovuje daným nárokům. V herectví by se naproti tomu měla projevovat vždycky celá osobnost. Herec spíš než vystupovat v roli by měl vytvářet postavu. Skutečná herecká tvorba na rozdíl od pouhého vystupování v roli není jen naplňováním (ilustrací) předem dané představy, ale projevem osobnosti, vyjadřující danou postavou svůj vztah ke světu. Hereckým projevem tedy v tomto případě rozumím takové chování (jednání), které je prostředkem sdělení nějakého obsahu.“ (Jaroslav Vostrý)