


Živá hudba 15
Nové číslo periodika Živá hudba – časopis pro studium hudby a tance (ročník 15, 2024) přináší čtenářům z řad odborné i široké veřejnosti texty s aktuální tématikou i exkurz do historie v oblasti vědy a výzkumu na poli hudby a tance.
Do rubriky Stati a studie přispěli tentokrát dva praktici ze zahraničí. V první studii přináší Avery Morris historicko-interpretační pohled na houslové skladby Gideona Kleina. Ve druhé předkládá Juhani Vesikkala zcela osobitý způsob skladatelské práce v oblasti témbrové hudby. V taneční oblasti se vrátíme k počátkům taneční pedagogiky a profesionalizace tance v Brně ve studii Kateřiny Šalounové a ohlédneme se za uměleckými počátky tanečníka a choreografa Augustina Bergera v historickém výzkumu Ladislava Beneše. Do současnosti nás přenese Adéla Kašparová ve své studii o vlivu videospotů na propagaci tanečního umění a Michaela Dzurovíčnová nám představí možnosti propojení tanečních a hudebních umělců při tvorbě díla (ve slovenském jazyce). Co znamená „myslet v pohybu“ a „pohyb v mysli“ nám skrze svůj text přiblíží Veronika Knytlová.
Na inspirativní literaturu z oblasti hudby nás odkážou dvě srovnávací recenze. Blum: Music Theory in Ethnomusicology a Ewell: On Misic Theory More Welcoming for Everyone od Lucie Reiprich Maloveské se věnuje aktuálnímu problému inkluze v hudební teorii. Notační gramatika: vybrané tituly o hudební notaci a k čemu jsou dobré od Marie Nečasové je zaměřena na notografii.
Prostřednictvím rubriky Zprávy mají čtenáři možnost podívat se retrospektivně na tři významné taneční události. Do tureckého Izmiru na 33. sympozium Etnochoreologické studijní skupiny ICTMD, pravidelné bienální sympozium mezinárodní badatelské společnosti pro výzkum tance, nás pozvou Dorota Gremlicová a Lucie Hayashi. Na desátý ročník kongresu TANEC.SK s tématem rozvoje tanečního umění a vizí do budoucnosti, který shrnul desetiletou činnost významných uměleckých institucí Slovenska a Česka, nás přizve Simona Hybenová a Anna Kotyková. A jak se daří Umělecké produkci nové éry nám představí Lucie Hayashi, Barbora Mikolášiková a Lucie Pešl Šilerová ve zprávě o projetu, jehož se účastnili studenti i pedagogové se zkušeností z hudební a taneční produkce JAMU i HAMU za účelem sdílení zkušeností a rozvoje nových možností spolupráce.