Soubor navazuje na vyhledávané dvoudílné Orchestrální studie pro klarinet (NAMU 2018) a je určen především studentům konzervatoří a vysokých uměleckých škol. Jedná se o práci mimořádně objemnou počtem uvedených skladeb i rozsahem jednotlivých partů, které jsou zařazeny v zápisu dle jednotlivých typů nástroje – sopránový, altový, tenorový a barytonový saxofon. Jsou zde uvedeny nejen skladby, které jsou běžně na repertoáru symfonických nebo operních orchestrů, ale i díla nepříliš často hraná, jež ukazují náhled hudebních tvůrců na možnosti využití saxofonů v době od jeho vzniku (přibližně v roce 1840) po současnost.
A remarkably full volume both in terms of the number of pieces included and in the range of the individual parts presents both pieces commonly on the repertoire of symphonic and operatic orchestras and compositions that are seldom performed, demonstrating the perspective of musical artists on the possibilities of the saxophone from its invention (around 1840) to the present. It is common practice for extracts of pieces including multiple saxophones to be presented in full score. Musicians, however, are generally not used to playing from such notation, which is why we chose the standard part notation as you would find it on your music stand. The entire study is divided by instrument into four sections – sopra-no, alto, tenor, and baritone saxophone.