Prázdninový provoz - objednávky doručené do 30. července 2025 stihneme zpracovat do 1. srpna 2025. Objednávky přijaté po tomto datu budou průběžně zpracovávány od 1. září 2025.
Kniha byla přidána do košíku
Edice 20/21
ISBN 978-80-7331-317-3, vydalo Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze a JSAF / Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, Praha 2011, 1. vydání, 208 stran, vazba V4.
Obsah
knihy
Lenka Dolanová
Dialog s démony nástrojů – Steina a Woody Vasulkovi

Steina a Woody Vasulkovi patří k nejvýraznějším průzkumníkům elektronických audiovizuálních světů umění. Vztah k nástrojům, podomácku vytvářeným, a přitom komplexním, byl pro ně od počátku zásadní; sdílejí s nimi svůj život v ateliérech od New Yorku až po Santa Fe. Místem jejich prvního setkání byla kolej studentů pražské Akademie múzických umění v Hradební ulici a prvním strojem, o němž diskutovali, Steinin moped. Steina se narodila v Rejkjavíku roku 1940, studovala housle a hudební teorii také na HAMU v Praze. Woody, o tři roky starší, jako Bohuslav Vašulka absolvoval katedru dokumentárního filmu na FAMU; pochází z Brna. V roce 1965 spolu emigrovali z tehdejšího Československa do Spojených států. Zde objevili video a brzy začali ohledávat jazyk elektronického média, s využitím oscilátorů, syntezátorů, kolorizérů, různých optických zařízení, procesorů či softwarů. Zabývali se vztahem obrazu a zvuku, přičemž si někdy prohazovali zkušenosti – Woody pracoval se zvukem, Steina s obrazem. Většinu z používaných nástrojů společně se spolupracovníky zkonstruovali či upravili. Klíčová je také jejich činnost organizační – založili divadlo elektronických médií The Kitchen, a působí jako kurátoři a archiváři. Několik let přednášeli na univerzitě v Buffalu, od osmdesátých let obývají adobe – ateliér v novomexickém Santa Fe.

Dílo Vasulkových ve svém celku vypovídá o vztahu umění, vědy a technologie, možnostech a limitech uměleckého výzkumu, roli umělců ve společnosti. Woody je více analytický, mechanik a sběratel kutil, Steinin přístup je hravější a intuitivnější, a v něčem i svobodnější. Woody se v posledních dvaceti letech věnuje robotickým systémům, Steina využívá především záběry islandských přírodních procesů ke komponování prostředí s vícekanálovým obrazem a zvukem.

Ve Woodyho instalacích jsou diváci podřízeni strojům (ty u něj mají nepochybně větší prostor), Steina nabízí pohlcující audiovizuální zkušenosti (umožňuje uvidět jinak neviditelné). Společně se svými ná/stroji neohroženě brázdí vlny nové (utopické) poetiky.

 

Křest – přímý přenos – ČT24

Art+antiques

Soubory cookies na webu používáme k analýze údajů o návštěvnících, ke zlepšení webových stránek a zobrazení personalizovaného obsahu. Děkujeme, že souhlasíte s jejich používáním.