6. 3. 2024
Vychází další díl série určené všem zájemcům o zvukovou tvorbu ve filmu, tentokrát věnovaný dramaturgii audiovizuálního díla. Jaká je úloha zvuku pro vyprávění příběhu, tvorbu filmového světa a jak zvukem vyvolat emoce? K čemu všemu lze použít zvuk, jehož zdroj nevidíme, a jak ve filmu pracovat s tichem?
Kniha si klade za cil rozšířit tvůrcům filmů a dalších videoobsahů paletu kreativních postupů a v ideálním případě také usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu spolupráce jednotlivých profesí na filmovém place. Vzhledem k přístupnému jazyku se hodí i pro amatérské filmaře a také jako vstupní text do problematiky zvuku ve filmu pro studenty filmové teorie.
Zatímco v prvním díle se Radim Lapčík soustředil více na technické aspekty tvorby zvukové složky filmu, druhý díl se zabývá zvukovou dramaturgií, která se prolíná všemi fázemi tvorby filmu či videa, od psaní scénáře až po finální mix. Kniha je rozdělena do tří částí. První rozebírá, jak lze zvukem vyprávět příběh, druhá se věnuje zvukovému vykreslení prostředí ve filmu a třetí se pak zaměřuje na zvuk jako nástroj zprostředkování emocí.
Autor vysvětluje logiku jednotlivých dramaturgických procesů a ukazuje ji na konkrétních případech. Součástí každé kapitoly jsou také náměty na cvičení pro různě pokročilé tvůrce a týmy.
Radim Lapčík vystudoval katedru zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k závěru, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika
Vedle Filmového zvuku pro nezvukaře 1 a 2 najdete v naší nabídce i řadu dalších knih věnovaných různým aspektům teorie a tvorby zvuku v audiovizi. Mezi jinými je to kniha klasika teorie filmového zvuku ve filmu Michaela Chiona Hlas ve filmu či komparativní teoretická práce Paralely hudební a filmové řeči Martina Klusáka. Od Michaela Chiona dále brzy vyjde kniha Audio-vize, přinášející lapidární vhled do estetiky a zvuku ve filmu.
Přihlaste se k odběru newsletteru a dostávejte novinky z NAMU do e-mailové schránky.
Nakladatelství AMU
Malostranské náměstí 12
118 00 Praha 1
Tel.: (+420) 234 244 537
E-mail: knihy@amu.cz
E-mail: books@amu.cz
IČO: 61384984
DIČ: CZ61384984
Vážení zákazníci, z provozních důvodů stihneme odbavit do vánočních svátků objednávky došlé do 9. 12. 2024 včetně. Objednávky došlé po tomto datu budeme průběžně zpracovávat od 6. 1. 2025. Děkujeme za pochopení.
Prodej knih:
úterý 9.00-13.00
čtvrtek 9.00-13.00
Vyzvedávání objednávek:
úterý 9.00-13.00
čtvrtek 9.00-13.00