
Novinka v edici Rozhraní ohledává paratexty fotografie
Jednotlivé studie v knize se věnují „příslušenství“ fotografie ve smyslu autorských komentářů, kritických a teoretických pojednání či marketingové komunikace; memům, metadatům a formám navigace ve fotografickém univerzu prostřednictvím jejich třídění a označování na sociálních sítích; vedle paratextů fotografie se ale zabývají i fotografií jako paratextem ve formě screenshotu a virtuální fotografie či filmové fotosky. Do knihy svými texty přispěli teoretici z oboru fotografie, filmu a médií Tomáš Dvořák, Martin Charvát, Václav Janoščík, Josef Ledvina, Kateřina Svatoňová, Michal Šimůnek a Jaroslav Švelch.
O edici Rozhraní:
Fotografie je bytostně hraničním fenoménem. Osciluje na hranici pomíjivého a trvalého, dynamického a statického, zjevného a skrytého, vědy a magie, informace a věci, pravdy a fikce, umění a průmyslu, profesionálního a amatérského, soukromého a veřejného, dokumentu a monumentu, analogového a digitálního, globálního a lokálního, jednotlivého a obecného, jednotného a množného. Hraniční fenomény jsou obtížně uchopitelné, nelze je totiž jednoznačně a trvale vymezit a identifikovat pomocí metodologických, konceptuálních, estetických či politických kategorií a norem. Hranici nezakoušíme jako okamžité překročení demarkační linie, nýbrž mnohem spíše jako postupné zjištění, že jsme již v jiném, cizím světě. Zkoumání rozhraní je proto vždy povýtce osobním příběhem, analýzou a zhodnocením vlastní zkušenosti takové mezní situace.
V edici dosud vyšlo:
Martin Charvát / Elektro-fotografické imaginárno (2023)
Nadar / Když jsem byl fotografem (2018)
Tomáš Dvořák a kol. / Fotografie, socha, objekt (2018)
Geoffrey Batchen / Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii (2016)
28. 3. 2024